خرید پیج اینستاگرام

مرجع اصلی خرید و فروش پیج اینستاگرام

خرید پیج اینستاگرام

مرجع اصلی خرید و فروش پیج اینستاگرام

خرید پیج اینستاگرام و اکانت را می توانید در این سایت به صورت کاملا امن و معتبر انجام دهید و در صورتی که پیجی برای فروش دارید جهت ارائه در سایت، با مدیر پشتیبانی تماس بگیرید تا فروش پیج اینستاگرام شما نیز انجام گردد.

ارتوپدی چیست؟ همه چیز در مورد ارتوپدی

پنجشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۸ ق.ظ


ارتوپدی یکی از شاخه های علم پزشکی است که به مشکلات و بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی می پردازد. این رشته یک تخصص مهم است که به بیماران از نوزادان تا ورزشکاران جوان و سالمندان در درمان مشکلات استخوانی کمک می کند. در این مقاله می خواهیم این رشته و کارهایی که متخصصین ارتوپدی انجام می دهند را معرفی کنیم.

 


ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی یکی از شاخه های علم پزشکی است که به مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی می پردازد. در واقع مشکلات مربوط به اعصاب، تاندون ها، استخوان ها، مفاصل، ماهیچه ها و رباط ها به حوزه تخصصی این گرایش تعلق دارند. به فردی که در این رشته تحصیل می کند، ارتوپد نیز گفته می شود.

 


متخصص ارتوپد

در این حرکت دو نوع تخصص جراحی و غیر جراحی وجود دارد. افرادی که در جراحی تخصص دارند، جراح ارتوپد نامیده می شوند. متخصصان غیرجراحی نیز در یکی از رشته های فیزیوتراپی، فیزیوتراپی و توانبخشی فعالیت می کنند.

بنابراین پزشک ارتوپد و جراح ارتوپد یکسان نیستند و در همه موارد پزشکان ارتوپد جراح نیستند. اما همه جراحان پزشک هستند. در واقع، هر دو گرایش توانایی تشخیص آسیب ها و مشکلات اسکلتی عضلانی را دارند. اما اگر جراحی لازم باشد، فقط جراح ارتوپد می تواند آن را انجام دهد.

کسانی که مایل به تحصیل در رشته ارتوپدی هستند باید ابتدا پزشکی عمومی را تکمیل کنند. تخصص های ارتوپدی به شرح زیر است:

ناحیه پا و مچ پا

ارتوپد کودکان

دست ها و اندام های فوقانی

جراحی تروماتولوژیک

جراحی تعویض مفصل

جراحی ستون فقرات

پزشکی ورزشی
ارتوپدی انکولوژی

 



جراح ارتوپد چه مهارت هایی را می آموزد؟

وقتی می دانید تخصص ارتوپدی چیست؟ این سوال پیش می آید که یک ارتوپد چه مهارت هایی باید داشته باشد؟ ارتوپد می تواند عملیات زیر را انجام دهد:

آرتروز

جراحی آرتروسکوپی یک جراحی غیر تهاجمی با استفاده از ابزاری به نام آرتروسکوپ است. این دستگاه یک دوربین بلند و باریک با اندازه بسیار کوچک است. جراح ارتوپد یک میکروسکوپ را در داخل مفصل قرار می دهد و به داخل مفصل نگاه می کند. این ابزار به تشخیص و رفع مشکل کمک می کند.

در این نوع جراحی فقط برش های بسیار کوچک ایجاد می شود و بیشتر روی زانوها استفاده می شود. البته این جراحی برای مچ پا، باسن، شانه و آرنج نیز رایج است.
 

 

 

جراحی پیوند استخوان

پیوند استخوان یکی از اعمالی است که توسط متخصصین ارتوپدی انجام می شود. این عمل زمانی ضروری است که بدن انسان نتواند استخوان های جدیدی تولید کند. در این صورت قسمتی از بدن را از استخوان سالم می گیرند و از آن برای بازسازی قسمت آسیب دیده استفاده می کنند.

اگر استخوان سالم طبیعی در بدن بیمار وجود نداشته باشد از استخوان مصنوعی استفاده می شود.

تعویض کامل مفصل

در طی این جراحی، پزشک فضاهای مفصلی آسیب دیده را ایزوله می کند و به جای آن از پروتز استفاده می کند. پروتز عملکرد مفاصل سالم را حفظ می کند. به همین دلیل بسیاری از بیماران پس از این جراحی می توانند به شرایط عادی برگردند.

جراحی ترمیم شکستگی

گاهی اوقات استخوان شکسته می شود و از ایمپلنت برای تثبیت استفاده می شود. اگر استخوان ها شکسته باشد بر قدرت عضلانی نیز تاثیر می گذارد، فرد در حرکت دچار مشکل می شود، لازم است با متخصص ارتوپدی مشورت شود.

 


همجوشی ستون فقرات

در این عمل، پزشک دو یا چند مهره از ستون فقرات را با هم ترکیب می کند. این جراحی برای درمان برخی از مشکلات کمر و گردن استفاده می شود.

 



جراح ارتوپد اطفال

جراحان ارتوپد کودکان در زمینه ارتوپدی برای درمان و حل مشکلات اسکلتی عضلانی کودکان تخصص دارند. متأسفانه بسیاری از کودکان از مشکلات ارتوپدی رنج می برند که بیشتر آنها مادرزادی هستند و باید برای درمان به متخصص ارتوپد کودکان مراجعه کنند.

 


روش های درمان غیر جراحی مشکلات اسکلتی عضلانی

علاوه بر روش های جراحی ارتوپدی، روش های دیگری نیز برای درمان برخی از مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی وجود دارد که عبارتند از:

طب سوزنی

آموزش در منزل

استفاده از داروها

فیزیوتراپی و توانبخشی

تزریقات

گجت های موبایل

تشخیص پاتولوژیک توسط متخصص ارتوپدی

پزشک متخصص با در نظر گرفتن مواردی مشکل فرد را تشخیص می دهد. به عنوان مثال، از بیمار سؤالاتی در مورد علائم آزاردهنده، وضعیت جسمانی و سابقه پزشکی می پرسد. در صورت لزوم معاینه فیزیکی ارتوپدی نیز انجام می دهد.

تصویربرداری از ناحیه آسیب دیده و چندین آزمایش از جمله موارد زیر می تواند نقش مهمی در تشخیص مشکل داشته باشد:

ام آر آی

سی تی اسکن

اسکن مستقیم

آزمایش خون

سونوگرافی

 

 



تحقیق در مورد سرعت هدایت عصبی

در بیشتر موارد، از ناحیه مورد نظر با استفاده از اشعه ایکس عکسبرداری می شود. این تصویر به تشخیص دقیق قسمت آسیب دیده کمک می کند. گاهی اوقات برخی از داروها برای کاهش التهاب تزریق می شود و سونوگرافی انجام می شود.

 


 

نکات مهم برای ارتوپدی

اکثر بیماران برای مشکلات اسکلتی عضلانی یا آرتریت و پوکی استخوان به ارتوپد مراجعه می کنند.

سالانه حدود 28.6 میلیون نفر از مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی رنج می برند و بیش از نیمی از عمل های انجام شده در طول سال مربوط به این افراد است.

سالانه حدود 7.5 میلیون عمل جراحی توسط جراحان ارتوپد انجام می شود.

شایع ترین آسیب های اسکلتی عضلانی مربوط به ستون فقرات یا کمر است.

نیمی از مشکلات متخصصین ارتوپدی مربوط به شکستگی و دررفتگی است.

آمار ذکر شده در بالا آمار جهانی است.

مشکلات درمان شده توسط متخصصین ارتوپدی

 



متخصصین ارتوپد بسیاری از مشکلات و آسیب ها را درمان می کنند، از جمله:

رباط های رها شده

آرتریت یا پوکی استخوان

استخوان ها و شکستگی ها

آسیب در ناحیه تاندون

فشار عضلانی

بورسیت، فتق دیسک

مغز استخوان

سیاتیک و کمردرد

پاهای پرانتزی

دیستروفی عضلانی

ناهنجاری های رشدی

پاها خم شده اند و دو پا دارای طول های مختلف هستند

آسیب های بافت نرم

سندرم تونل کارپال

مافو یک اسکلت مادرزادی

درد و مشکلات شانه


اهمیت آموزش ارتوپدی

ارتوپدی یکی از مهم ترین رشته های پزشکی است. همانطور که وظیفه درمان و توانبخشی آسیب های اسکلتی عضلانی را بر عهده دارد. متخصص ارتوپدی به دقت روند درمان و پیشرفت بیمار را زیر نظر دارد و با سایر متخصصان و افرادی که در درمان فعالیت می کنند همکاری می کند. شامل:

پزشک پرستار

مربیان ورزشی

فیزیوتراپیست

متخصص پرستار
 

 

آموزش ارتوپدی

متخصص ارتوپدی باید حداقل 12 سال تحصیل و آموزش در زمینه تشخیص و درمان اختلالات اسکلتی- عضلانی را گذرانده باشد. در ایران کسانی که دوره پزشکی عمومی را گذرانده اند می توانند با گذراندن دوره چهار ساله در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی، تخصص ارتوپدی را دریافت کنند.

این دوره چهار ساله به دوره رزیدنتی معروف است که فرد پس از گذراندن آن در آزمون مربوطه شرکت کرده و در صورت قبولی، بورد متخصصان ارتوپدی را دریافت خواهد کرد.

ارتوپدی یکی از گرایش های مهم در علم پزشکی است که به درمان مشکلات اسکلتی عضلانی کمک می کند. هر ساله افراد زیادی با مشکلات استخوانی و عضلانی به پزشک مراجعه می کنند. به همین دلیل دانش ارتوپدی بسیار مهم است.

در این مقاله در مورد معرفی ساختار استخوان، فرآیند و روش های درمانی مورد استفاده در آن صحبت کردیم. این تخصص هر دو بخش جراحی و جراحی را شامل می شود. جراح ارتوپد می تواند انواع جراحی های مربوط به مشکلات عصبی را انجام دهد.

در زمینه غیر جراحی، فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی و توانبخشی وجود دارد. به طور کلی یک استئوپات باید حداقل 12 سال در این رشته تحصیل کند و مهارت های لازم را کسب کند. همچنین نیاز به گذراندن دوره پزشکی عمومی دارد.
 

 

ادامه مقاله: https://payju.ir/content/پزشکان-متخصص-ارتوپدی-در-شیراز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۲۸
ترش واش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی