خرید پیج اینستاگرام

مرجع اصلی خرید و فروش پیج اینستاگرام

خرید پیج اینستاگرام

مرجع اصلی خرید و فروش پیج اینستاگرام

خرید پیج اینستاگرام و اکانت را می توانید در این سایت به صورت کاملا امن و معتبر انجام دهید و در صورتی که پیجی برای فروش دارید جهت ارائه در سایت، با مدیر پشتیبانی تماس بگیرید تا فروش پیج اینستاگرام شما نیز انجام گردد.

محله جلفا اصفهان

شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹ ب.ظ

 

با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید را درباره میدان نقش جهان بدانید. برای رسیدن به این میدان باید به میدان امام حسین برویم و وارد خیابان سپه شویم. این مسجد در میدان زیبای نقش جهان اصفهان واقع شده است. در ذیل این کتیبه به خط «محمدرضا امامی» کتیبه دیگری نصب شده است که به استناد آن از مقام معماری و مهندسی معمار مسجد جامع جدید اصفهان (در مقابل مسجد جامع عتیق) یعنی استاد علیاکبر اصفهانی و ناظر ساختمان «محب علی بیکالله» تجلیل شده است. در بخش پایینی این کتیبه به خط ثلث محمد رضا امامی، کتیبه دیگری نصب شده که به موجب آن از مقام معماری و مهندسی معمار مسجد شاه، استاد علی اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب علی بیکالله تجلیل شدهاست. علاوه بر این در کتیبه ای دیگر از مهندسین معمار این مسجد یعنی استاد علی اکبراصفهانی، ناظر ساختمان و محب علی بیک الله تجلیل شده است. از دیگر ویژگیهای مهم این گنبد انعکاس صدا در آن است، بهطوریکه اگر در مرکز گنبد حتی زمزمهای کنید صدا سراسر محیط را میگیرد. در بخشهای مختلفی از مسجد میتوانیم الواحی در خصوص دستورات شاه عباس اول را ببینیم همچنین یکی دیگر از اجزای تاریخی مسجد منبر آن است که از چوب سماق ساخته شده و ۱۴ پله دارد و بیشتر در فصول سرد سال مورد بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران استفاده قرار میگیرد. اولی به دست ناصرالدین شاه و دومی به دست شاه سلیمان تعمیر شدهاند و هر کدام حجرههای مختلفی دارند.

اطراف آن هم قاب هایی با نقوش گنجشک و گل و بته قرار دارند. کتیبه سر در مسجد به خط ثلث علیرضای عباسی و مورخ به سال ۱۰۲۵ حاکی از آن است که شاه عباس این مسجد را از مال خالص خود بنا کرده و ثواب آن را به روح جد اعظم خود شاه طهماسب اهدا کرده. کتیبه ای که سر در این مسجد به خط ثلث (علیرضا عباسی) نصب شده بیانگر آن است که شاه عباس ساخت این مسجد با استفاده از اموال شخصی خود بنا کرده تا ثواب آن به روح جد بزرگ خود شاه طهماسب برسد. کتیبه سردر مسجد به خط ثلث علیرضا عباسی و مورخ به سال 1025 حاکی از آن است که شاه عباس این مسجد را، که در کتیبه مسجد جامع نامیده شده، از مال خالص خود بنا کرده و ثواب آن را به روح جد اعظم خود شاه طهماسب اهداء نموده است. عبارات “الله”، “محمد” و “علی” با استفاده از خطوط کوفی بنایی سردر را تزیین نموده اند. ۴- درسالهای اخیردارندگان مدارک تحصیلی بانواع وسائل متشبث میشدندتادرادارات دولتی مشغول کارگردند ومحصلین عمومابجای کسب فضیلت ودانش درصدد بدست آوردن مدارک تحصیلی بودند از این نظرهم درادارات دولتی عدهای زائدبراحتیاج استخدام ودرقسمتهایی که ارتباط بتحصیل آنهانداشته مشغول کارشدهاند وهم دانش آموزان با ایجادبی نظمی واختلال درجریان امتحانات برای گرفتن مدارک تحصیلی کوشش مینمودند برای جلوگیری از این امورطرحی که جناب آقای دکتر صدیق تهیه وبه مجلس سنا تقدیم نموده بودند موردمطالعه واقع وبا اصلاحاتی که درآن بعمل آمد به کمیسیون تدوین قانون استخدام کشوری ارجاع وقسمت مربوطه به مسابقه برای ورود بخدمات دولتی موردقبول واقع گردیده ولی چون درباب امتحانات اظهارنظری نشده بود ماده دوم طرح مذکورجداگانه تهیه شده تاپس ازتصویب بموقع اجرادرآید. از سویی هشتی در زمان خودش به معنای ورود به بهشت بوده است. این گنبد عظیم دارای دو پوستهی گسسته است که پوشش زیرین آن از گنبدهای سبویی است و دهانهی آن حدود ۲۰ متر است.

آهیانهی آن، گنبد سبویی است چون دهانه ی آن بزرگ بوده و نزدیک به ۲۰ متر می باشد، و از مهمترین گنبدهای دوپوش بوده است. از نمای داخلی که به گنبد نگاه میکنید آن را سبویی با دهانهای به عرض ۲۰ متر میبینید. محله جلفا اصفهان را میتوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان دانست. مسجد امام اصفهان را 4 ایوان اصلی تشکیل داده که میانسرای مسجد تناسبات 6 پهلوی منتظم دارند. معمار ایوان جنوبی مسجد پشت هشتی را به گونه ای چرخانده که از هشتی میتوان میانسرای مسجد را دید ولی نمیتوان مستقیم به آن وارد شد،بلکه باید از یکی از دو دالان گرداگرد ایوان به میانسرا رسید. مسجد امام از مساجد چهار ایوانی است و میانسرای مسجد، تناسبات 6 پهلوی منتظم دارد. در مدرسه جنوب غربی مسجد، قطعه سنگ سادهای به شکل شاخص در محل معینی تعبیه شده است که ظهر حقیقی اصفهان را در چهار فصل نشان میدهد و آن طور که می گویند محاسبه آن را شیخ بهایی دانشمند، فقیه و ریاضی دان عهد شاه عباس صفوی انجام داده است. در دو طرف گنبد دو مناره هرکدام به ارتفاع 48 متری بنا شده که نقوش اسلامی بصورت شطرنجی با زمینه فیروزه ای جلوه دیگری به نمای بیرونی مسجد میدهد.

مسجد دو شبستان در قسمت غربی و شرقی دارد و در میانه شبستانها گنبد با ارتفاع ۵۲ متر و قطر ۲۳.۵ متر قرار گرفته همچنین دو مناره نیز در دو سوی گنبد با ارتفاعی حدود ۴۷ متر وجود دارد. ما برای بازدید از شهر یزد تور یزد میبد را طراحی کردیم تا در بهترین شرایط ممکن بتوانید از شهر زیبای یزد دیدن کنید. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد آتشکده یزد، تاریخچه، آدرس و ساعت بازدید از آن را آوردهایم، پس با ما همراه باشید. این میدان در تاریخ 8 بهمن 1313ش، در فهرست آثار ملی ایران و در 1358ش بهعنوان یکی از نخستین آثار ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. یکی از مهمترین این تغییرات در سال 702 هجری شمسی انجام شد. ساخت اولیه مسجد حظیره را به سال 809 هجری شمسی تخمین میزنند. قدمت بازار قیصریه یزد به اواخر قرن دوازدهم هجری قمری برمی گردد و یکی از پنج بازار معروف ایران در کنار بازارهای تاریخی شیراز، اصفهان، کرمان و قزوین است. چشمه کوهرنگ با دبی آب زیاد از دامنههای 'زردکوه' سرچشمه میگیرد و پس از گذر از پیچ و خم فراوان به دریاچه سد کوهرنگ میریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود میشود. همان طور که در نقشه بالا میبینید، محله جلفا چند خیابان و کوچه را در بر میگیرد که هر کدام به خیابانهای دیگر راه دارند. نمونه شاخص معماری کهن و اصیل یزد، در محله «فهادان» یا «یوزداران» به تماشا گذاشته شده که در گویش محلی، به آن «جنگل یا محله یوزداران» گفته میشود. فقط کافی ست یک بار رودروی کلیسا، روی لبه حوض، کنار مجسمهی اسقف کاساراتسی بنشینید و سر ساعتِ برجساعت صدای طنین ناقوس را بشنوید، سنگفرش را با کف پاها نوازش کنید و قهوه را با تماشا و تامل همراه کنید. زیباترین کاشی کاری را میتوان در سر در مسجد مشاهده کرد.

در قسمت جنوبی و ایوان های جنوبی، دو مدرسه قدیمی دیده میشود که یکی در بخش جنوب غربی و دیگری در جنوب شرقی مسجد امام اصفهان قرار دارد. این مدرسه چون در زمان ناصرالدین شاه قاجار مرمت شد به مدرسه ناصری یا ناصریه معروف شد. “مسجد جامع قدیم” در زمان حکومت “علاء الدوله گرشاسب بن علی بن فرامرز” در سده پنجم هجری و در ضلع غربی مسجد عتیق با یک ایوان و گنبدخانه ساخته شد که آثار آن تا قرن سیزده هجری موجود بود و در زمان گسترش بنا، منهدم و به بنای جدید اضافه شد. ساخت مسجد جامع عباسی که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد در سال 1020 ه.ق به فرمان شاه عباس اول و در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع شد و به منظور تزیین میدان، در سال 1025 هجری قمری و در حالی که هنوز مشغول پی ریزی قسمت های دیگر مسجد بوده اند، سر در نفیس کاشیکاری معرق آن را به اتمام رسانیده اند. امروزه مساحت باغ ارم مستطیلی شکل زیبا به 110 هزار متر مربع می رسد که به خاطر داشتن درختان مرکب و خیابان طویل با سرو های سر به فلک کشیده اش… نوع لباسها و کلاهها به شکل اصلی که در آن زمان وجود داشته، کشیده شده است. حتما حدس می زنید که علت آن ربطی به نوع معماری اش داشته باشد!

و یا سیکندرا از شکوه و عظمت باغ ایرانی شنیدم، امروز اصالت این باغ ها را در باغ دولت آباد یزد دیدم، باغی زیبا با ساختمان های متنوع و چهارفصل؛ باغ دولت آباد را که ببینی، متوجه می شوی چه کسانی فرهنگ ایران را به هند بردند، و مقبره همایون در دهلی را از روی الگوی بناهای کدام شهر ایران ساخته اند، معمارهایش از سبک و روش کدام نوع باغ های ایران الگوبرداری کرده اند. مسجدشاه که به نامهای مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز خوانده می شود، یکی از مساجد میدان نقش جهان در اصفهان است که در دوران صفویه ساخته شده است و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار میرود. باغ گلهای اصفهان جاذبه ای متفاوت در اصفهان و یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان است که در کنار بازدید از جاذبه های تاریخی این شهر تجربه جدیدی برای تان رقم می زند. از آن جاییکه هیچ کدام از این نقشها بی معنا و مفهوم نیستند، ایرانیان باستان با استفاده از این طراحی قصد داشتند بهشت و باغهای با طراوت و جاودانهی آن را برای بازدید کنندگان یاد آور شوند. دراین مقاله سعی کردیم تنها بخشی از زیباییها و اعجاز این بنای اسلامی - تاریخی را بیان کنیم. اهداف امام حسین (ع) و برنامههایی که در یزد دراین خصوص در ایام محرم برگزار میشود، تشریح میشود. بیشتر بخوانید» برای آشنایی با اماکن مذهبی اصفهان میتوانید روی لینک کلیک کرده و در مورد آنهای یک راهنمای جامع در سایت همسفرها بخوانید. توصیف مفصل این میدان و بازی چوگان آن در کتاب بسیاری از جهانگردان اروپایی که درزمان صفویه از اصفهان دیدن کردهاند نوشتهشده است و این علاقهمندان با توجه به همان توصیفات متمایل به دیدن از میدان بوده و هستند.

علاوه بر بافت تاریخی یزد که مقصد اول گردش بسیاری از گردشگران است، تک بناها و مجموعههای تاریخی بسیاری در گوشه و کنار این شهر جهانی، بخشی از تاریخ را در دل خود محبوس کردهاند. برای رسیدن به کلیسای وانک میتوانید از ماشین شخصی، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. 1. در روش اول بر اساس میزان قد افراد محاسبه میشود که بر این اساس افراد با قد بالاتر از 140 و افرادی که قد بین 110 تا 130 سانتیمتر دارند؛ هزینه ثابتی را پرداخت میکنند و با این هزینه میتوانند از تمامی وسایل تفریحی در شهربازی یک بار استفاده نمایند. بین این دو محور زاویه ای تشکیل داده شده که به واسطه آن میدان نقش جهان در غرب و مسجد در جنوب غربی واقع میشود. بلندای این مناره ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فرد آن حتی در اوج مناره ها انجام شده، تعجب بینندگان را بر می انگیزد زیرا این مناره ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از آنها نیز دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع قابل تحسین تر می باشد . هنر و ظرافت در سراسر این کاخ تماشایی موج می زند. ساخت بنا تنها به عنوان ورودی سایر بناها و مجموعه کاخ های سلطنتی می باشد در آن زمان کاخ ها ساختمان هایی در میان باغ های سرسبز قرار داشتند و تنها شاه و درباریان به منظور امور تشریفاتی، اداری، قضای و باریابی از آنها استفاده می کردند جالب است بدانید که در این ساختمان ها فضایی برای زندگی شاه، دستگاه مطبخ، اصطبل شاهی و درمانگاه سلطنتی داشتند. اصفهان به جهت داشتن موزههای مختلف و با ارزش مشهور است که از آن میان میتوان به موزههای زیر اشاره نمود.

مسجد جامع اصفهان نیز به علت جامع بودن آن در دوره صفوی حائز اهمیت می باشد. مسجد شاه اصفهان که با نام های مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی و مسجد امام اصفهان نیز شهرت دارد، مهم ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان میباشد که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران بهشمار می رود. نقاره خانه مشهور اصفهان بر روی این بنا ساخته شده بود که متاسفانه در زمان قاجار تخریب شد و اکنون دو طبقه از آن بر جای مانده است. بخشهایی از میدان نقش جهان اصفهان در طول دوران آشفتگی ایران از حمله اشرف افغان تا استقرار حکومت قاجاریه، تخریب شد. از ساخت مدرسههایی در جنوب غربی و جنوب شرقی که به ترتیب در دوران ناصرالدین شاه و شاه سلیمان ساخته شده، میتوان متوجه شد که علاوه بر انجام فرایض دینی، این مسجد را به عنوان محلی برای دانش و تربیت هم درنظر داشته اند. همه این زیبایی ها در کنار هم دست به دست هم داده تا ساعت ها گردشگران به تماشای شگفتی های برج خاموشان شهر یزد بپردازند و با استفاده از امکانات و تجهیزات هتل باغ مرشد یزد خاطره هایی ماندگار و شبی مملو از آرامش با رزرو هتل مرشد یزد برای خود بسازند. داخل و خارج صفه ی استاد، در دوره ی شاه سلطان حسین صفوی با نقش ها، خط ها و کتیبه های کاشی کاری تزیین شده است. در ایوان کوچک پشت این تالار که بایستید، گنبد زیبا و ساده توحید خانه را می بینید؛ بنایی خارج از میدان نقش جهان که در دوران صفوی محل تجمع صوفیان و دراویش بود و در حال حاضر در میان حیاط دانشگاه خودنمایی می کند. فضایی که میان ایین دو گنبد را پوشانده داربستهایی از جنس چوب است.

Hamza in Splash Park @ LEGOLAND WATER PARK- Dubai- UAE 🇦🇪 مسجد امام اصفهان در زمان خود یکی از اعجاب برانگیزترین بناهای ساخته شده بود. دلیل آن هم این است که چهلستون در لیست آثار تاریخی مشهور اصفهان قرار دارد و همچنان با شکوه باقی مانده است. ایسنا/یزد هر چند بافت جهانی یزد با توسعه گردشگری وضعیت مطلوبی پیدا کرد اما بخش قابل توجهی از آن به علت چند مالکیتی و مجهول المالک بودن ویران مانده و جز پیدا کردن راهکاری منطقی و قانون نمیتوان این بخش گسترده را نجات داد. رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر نیز در ادامه بیان کرد: در راستای حفاظت از ابنیه تاریخی، به دلیل گستردگی در سطح شهرستان به منظور پاسداشت و نگهداری از این مواریث، نیاز به همکاری و همیاری دستگاههای اجرایی شهرستان و انجمنهای میراثفرهنگی با توجه به حوزه تخصصی در این زمینه هستیم. داخل این ایوان با گچبرىهاى قرن هشتم آراسته شده و کتیبهٔ کاشىکارى آن حاکى از تعمیرات در دورهٔ شاه سلیمان صفوى است. برخی عقیده دارند که قدمت این مسجد با شهر اصفهان برابر است و در واقع میتوان آن را قدیمیترین بنای موجود در این شهر دانست. نمای مسجد امام اصفهان نمونه ای بارز از هنرکاشی کاری و حجاری ایرانی در قرن 11 هجری است. تمام دیوارهای مسجد را گلها و طبیعت روی کاشیها در برگرفته است، در بخشهای مختلفی از این تزئینات طلا و نقره بهکار رفته.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۷/۲۲
ترش واش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی